Gezonde havermoutmuffins

We genoten vanmiddag voor het eerst onder een stralende zon van thee/koffietijd in de tuin. Mét havermoutmuffins.  Deze muffins zijn een gezond alternatief voor zoete tussendoortjes. De banaan en de appel zorgen voor een licht zoete smaak en de havermout en noten voor een verzadigd gevoel. Wil je het toch iets zoeter, dan kan een scheutje esdoornsiroop, een natuurlijke zoetstof, toevoegen. Ik merk dat de mooie vormpjes de muffins voor kinderen extra aantrekkelijk maken. Laat je kinderen dus gerust in de winkel verleiden door het veelkleurige aanbod.

Je kan de muffins ook als een snel (meeneem)ontbijt eten.

Het recept

Wat heb je nodig?

  • 150 g havermout
  • een kinderhand vol noten (bv. walnoten)
  • 2 eieren
  • 2 bananen
  • een theelepel bakpoeder
  • een appel
  • eventueel een scheutje esdoornsiroop

Hoe ga je te werk?

Mix de havermout en de noten in de blender tot een bloemig mengsel.

Plet de bananen en meng er de havermoutbloem, het bakpoeder en de eieren door.

Schil de appel en snijd deze in kleine stukjes en roer de appelstukjes onder het deeg. Voeg eventueel een scheutje esdoornsiroop toe.

Vul een muffinbakblik of siliconen bakvormpjes met papieren bakvormpjes en schep er een ‘soeplepel-met-een-torentje’ deeg.

Bak de muffins 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180° C.

Please follow and like us: