Winterwarm havermoutontbijtje

Kookanje - havermoutontbijtje

In mijn kindertijd, in de jaren 1980, aten we af en toe havermout met bruine suiker als ontbijt, tot cornflakes hun intrede deden op onze ontbijttafel. Ik herontdekte havermout enkele jaren geleden, toen havermout weer hip begon te worden. Havermout is een echt ‘powerontbijt’. Als mama van twee kleine meisjes kan ik vaak wat extra energie gebruiken … Voor kinderen is het dan weer een stevig begin van een actieve dag.

Als het buiten koud is, geniet ik ervan om de dag te beginnen met een warme kom havermout. Dit recept is mijn favoriete ‘winter-havermout-ontbijt’. Ook Laura, die net als ik, houdt van alles met melk, eet graag dit zoet ontbijt zonder suiker.

Ben je een ‘havermoutfan’? Lees dan zeker ook mijn recept voor havermoutwraps.

 

Het recept

Voor twee kinderontbijtjes of een ontbijtje voor één volwassene

Wat heb je nodig?

  • een handvol havermout
  • een in stukjes gesneden of geraspte halve appel
  • een tot twee eetlepels rozijnen
  • (plantaardige) melk
  • een snuifje (of heel veel) kaneel
  • eventueel een theelepel chiazaad

 

Hoe ga je te werk?

Meng de havermout, rozijnen, appel, het chiazaad en het kaneel in een kommetje.

Overgiet het mengsel met melk (de havermout moet net onder de melk staan) en zet het een nacht in de koelkast. De chiazaadjes nemen vocht op en binden het mengsel.

Voeg een scheutje melk toe aan de havermout en warm deze al roerend op in een pannetje of in de microgolfoven.

Havermout na een nachtje in de koelkast
Havermout na een nachtje in de koelkast
Please follow and like us: